Sunday 13 March 2016

ADAT PERKAHWINAN NEGERI JOHOR

Tema   : Perkahwinan Negeri Johor.
Lokasi : Air Hitam, Johor.
Tarikh : 12 Mac 2016


Pengenalan


Orang Melayu sememangnya kaya dengan pelbagai adat yang menjadi kebanggaan masyarakatnya. Upacara perkahwinan tidak lari daripada mengamalkan adat tradisi Melayu yang telah sekian lama wujud dalam kalangan mereka. Sudah menjadi kemestian dalam acara perkahwinan antara pasangan pengantin untuk menjalankan upacara  dimulai dengan adat merisik, meminang, bertunang, bernikah dan akhirnya bersanding. Keunikan yang terdapat dalam adat perkahwinan Negeri Johor berbanding negeri lain ialah adat TOL.
             Adat Tol ini dijalankan sewaktu sebelum upacara bersanding antara pasangan dijalankan. Pasangan lelaki yang berkahwin dengan wanita Johor akan dikenakan beberapa siri Tol sebelum dapat memasuki rumah pengantin perempuan. Dalam tradisi ini, pengapit  atau pengiring bagi pengantin lelaki memainkan peranan dalam ‘memberi’ dan ‘membayar’ duit kepada mereka yang menjaga tol termasuklah golongan kanak-kanak, saudara mara, sahabat pengantin perempuan serta mak andam. Adat Tol ini bukanlah wajib tetapi hanya sekadar untuk memeriahkan majlis.
            Pada sebelah malam kenduri, akan diadakan persembahan kuda kepang. Keunikan yang hanya ada di negeri Johor ini bertujuan untuk meraikan kejayaan pasangan pengantin dalam membina rumahtangga bersama.



Pengantin perempuan menurunkan tandatangan pada sijil nikah sambil diperhatikan oleh juru nikah selepas sah bergelar isteri.

Shot : Close Up



Pengantin perempuan sedang membaca lafaz ta'lik nikah selepas selesai akad nikah.

Shot: Midrange Shot





Pengantin lelaki dan perempuan tersenyum apabila diusik nakal oleh saudara mara selepas akad nikah.

Shot : Midrange Shot




Rombongan pengantin lelaki berarak menuju ke rumah pengantin perempuan sambil diikuti paluan kompang.

Shot : Establish Shot



Seorang ahli daripada pasukan kompang membawa gendang dalam perarakan rombongan pengantin lelaki. 

Shot : Full Shot




Rombongan pengantin lelaki dihalang daripada memasuki kawasan pekarangan rumah pengantin perempuan dan perlu membayar tol untuk memasuki kawasan rumah pengantin perempuan.

Shot : Full Shot



SELAMAT MEMBACA......!!!

0 comments:

Post a Comment